Amintiri din colectivizare

Oamenii

„Eu am copilărit când nu era nici Partidul Comunist.
Asta-i. Am trecut prin felurite de feluri de viață.
Dar fiecare om în viață se obișnuiește…”

(dl D.L., n. 1924, Iași)

Transformarea socialistă a agriculturii, exprimată mai ales în acte normative, hectare și utilaje agricole, ocultează  o transformare simultană a oamenilor și a relațiilor sociale: oamenii vechi capătă nume noi și roluri noi. Cultura comunală fondată pe relațiile de familie se rescrie în termenii noului spirit colectivist de import sovietic.

Totuși, acolo unde noile categorii sociale se arată rigide și tranșează linia de demarcație dintre incluși și marginalizați, exploatatori și exploatați, elemente sănătoase și elemente dușmănoase,  familia se dovedește un organism flexibil, în care oameni vechi (chiaburi, moșieri, exploatatori etc ) și oameni noi (activiști, secretari de partid, proletarii satelor etc )  caută căi  de a trăi împreună.

Chipuri

Sunt de găsit urme ale colectivizării în fotografia de familie? Prea puține, indirecte. Albumul de familie pare mai degrabă un spațiu “protejat” al unui „împreună” bazat pe solidaritatea familială, la adăpost de răsturnările vieții și tulburările istoriei. 

Felurite vieți

Cum primesc oamenii vechi vremurile noi?
Ce poate face fiecare cu dramul de alegere pe care îl are?

„Îmi amintesc…“

…o femeie, care la portița tatei, la portița gardului, avea ochii înlăcrimați și își ștergea ochii cu un capăt de năframă, pentru că îi curgeau lacrimile, iar pe poarta mare a casei au dus-o de acolo, plugul, calul, vaca, ce și s-a mai dat în scris că i se ia și pământul, deși nu era boieroaică, era țărancă harnică. Asta era, asta mi-a rămas ca imagine. Avea familie, avea soț, avea copii și au rămas și ei ca mine, pe ei i-am înțeles cel mai bine .

(dna P.R., n. 1934, Cernăuți. Sursa: Telefonul Vârstnicului.)

„Maică-mea voia mereu la CAP“

„Deci, chiar dacă erau cum erau părinții mei, mămica era la croitorie, tata era la CFR, păi, el nu se gândea să renunțe [la meserie]. Știam că maică-mea voia mereu să se ducă la CAP. Și obligându-i așa, îmi amintesc că a renunțat la croitorie, a mai lucrat în timpul liber, așa și s-a dus vreo 9 ani la CAP.”

(dna S.F., n. 1947, Făurei, Brăila. Sursa: Telefonul Vârstnicului.)

„Și ne-am ascuns după ușă, sub clanță”

„Mămica nu voia să se înscrie la Colectiv. Și îi băteau în geam. 1Mărie, ce faci? Te înscrii la Colectiv?”, o întrebau. „Mi-au luat omul, să îmi ia și caii și căruța?” (n.d. soțul a fost dat dispărut în al Doilea Război Mondial)”, răspundea ea. Și de frică să nu vină să îi ia pământul și animalele, într-o zi, s-a ascuns de preceptor în cuptor. Iar noi ne-am ascuns după ușă, sub clanță. Și ne-a văzut pe geam și a început să strige:
„Vă văd! Vă văd!” Noi să crăpăm de frică. Și a trebuit să ne înscriem la Colectiv.”

(dna E.F., n.1936, Constanța.)

„Nu e pentru mine”

„Am fost și comunistă, am fost și activistă vreo 2 luni… vreo 2 luni, dar nu, am lăsat acolo, că asta, zic, nu e pentru mine. Apoi funcția era rea, oamenii așa mai revoltați și mi-e că-mi dă unu în cap mie, nu, nu… (…) M-am dus înapoi la fabrică, am zis:  „Gata! Eu am terminat! M-am dus peste tot unde ați spus. Acuma fac eu. Stau aicea pe fundul meu”, da…

(dna E.N., n.1926, Brașov.)

„Îmi amintesc eu multe”

„Îmi amintesc eu multe. Eram elev la profesională, dar să vă spun cum a început colectivizarea: în comună, mergeau echipe de la școală, de la Consiliul Popular Sighișoara, în frunte cu secretarul de partid, și la noi, la familia noastră, chiar s-or nimerit doi profesori pe care-i aveam la școală. Doamna profesoară de istorie, doamna Florea și domnul profesor Florea de matematică. Și au venit la lămurit. Și au venit azi, au venit mâine și după câte îmi aduc aminte, tata a zis către mama: „Tu, Marie, hai să te inscriem pe tine colectivizată”. Pe tata nu puteam să-l înscriem că avea servici, era mecanic de motocopă în stația Sighișoara.(…) Și tata, ca să se aibă bine cu profesorul și să le meargă bine, mă rog, așa a fost atunci, a înscris-o pe mama la colectiv.”

(dl. P.M, n. 1950, Albești, Mureș. Sursa: Telefonul Vârstnicului.)

„Mie mi-au dat angajare”

„Eu umblam cu propagandă despre agricultură, despre agricultura socialistă. Și după ce s-a făcut colectivizarea, s-au format gospodăriile agricole și în 47 urmăream Ziarul de București cu anunțuri. Când ziarul de București avea anunțuri. Și am găsit acolo că ministerul de agricultură angajează tehnicieni, ingineri, tehnici și a precizat acolo pe ce dată, pe ce zi. Și am plecat la București, m-am prezentat acolo. Eram șapte inși, dintre toți eram eu cel mai tânăr (…) și mie mi-au dat angajare la gospodăria agricolă care se forma în Ivănești.”

(dl. V.Ț., n. 1919, Basarabia.)

„Restul erau trecute la mama”

„M.L.: Păi când s-a făcut colectivizarea, atunci, toate satele, tot pământul a trecut la colectiv. Eu nu eram aici, eram căsătorită cu T. V. care era activist, care se ducea și făcea colectiv. (…) Tata n-avea pământ, zece prăjini avea, atâta, iar restul erau trecute la mama.
Fiica: Și cu bunica cum s-a înțeles? Când el făcea, lua pământul, iar bunica, de-a ținut atâta la pământ…?”

(dna M.L., n.1936, Blăgești, Bacău.)

Începe o viață nouă

După război, noul regim comunist aduce cu sine o viziune a lumii și societății orientată spre viitor. Drumul modernizării (industrializare, educație) nu-i iartă pe
cei nepregătiți pentru viitorul colectivist. 

– Ne întrebi cum se desfășoară activitatea în această privință în raionul nostru, continuă secretarul. Agitatorii duc muncă de la om la om. Cereri sunt multe. De cum se ivesc într-o comună o seamă de cereri din partea țăranilor muncitori, îi îndrumăm să  organizeze imediat un comitet de inițiativă…Satul și comitetul, comitetul și întovărășirea – asta e lozinca noastră!

Bineînțeles nu putem spune că toate comitetele de inițiatică din raion activează strălucit. E adevărat: mai avem o serie de lipsuri. Dar, în general vorbind, merge! Merge, tovarășe!”

Sursa: I. Cumpănașu, „Merge!” (foileton),  în Scânteia (București), an 23, nr. 2907 din 27 februarie 1954, p.2.

…. când există în jur atâtea pilde de entuziasm creator, de ce oare prietenul nostru s-a cufundat în trecut? El a luat calea nenorocirii fără leac. Trecutul este foarte util, cu o condiție numai: să nu trăim în el. (…)  Chiar și în lipsuri și printre ruine, viața e frumoasă dacă știi să înțelegi rostul și sensul prefacerilor de subt ochii noștri (…) Secretul fericirii omenești e foarte simplu: să știi a trăi în viitor.

Sursa: M. Sevastos, „Cei ce trăesc în trecut”, în Universul (București), nr. 125, 7 iunie 1947, p. 1.

Cartea…lămurește problemele care-i frământă pe țăranii săraci și mijlocași care se îndreaptă cu pași hotărâți pe calea transformării socialiste a agriculturii. 

Această carte explică cât se poate de concret de ce țărănimea muncitoare nu se va putea bucura de belșug și bunăstare, atâta vreme cât mai rămâne la cheremul chiaburimii, a cămătarilor și speculanților de tot felul…

Sursa: „Zece întrebări, zece răspunsuri despre gospodăriile agricole colective”,  în Flacăra Roșie (Arad), an 6, nr. 1600 din 31 august 1949, p. 5.

„Pentru împlinirea planului de stat”

Sursa: Flacăra Roșie (Arad), an 6, nr. 1585 din 12 august 1949, p. 4.

Gata, dom’le, iscălim ...

„Tot pământul l-a dat la colectiv, forțat, dar a pus acolo pe cerere „neobligat și neforțat”. Da’ de unde, eu eram forțat. Ne-a luat cu mașina, nu pe mine, pe altul de aici din comună, zice te duc de până te trec granița, cu mașina ei, comuniștii. Și l-a plimbat pe aici așa, pe aicea pe drumul ăsta, l-o luat pe drumul de acolo, mașină sigilată, nu vedea. A mers toată ziua cu el, nu cu unul, ci trei, patru, cinci și i-a plimbat.  Zice șoferul și… ăia (…) de la județ: „- Mai avem mult până trecem granița?”, „ – Mai, mai, vreo 10 km.”
Da’ de unde? Că plimba aici în jur:
(…) „ – Ce faci? Iscăliți, că mai avem 10 km și te trec granița”. Și ce zice: „ – Gata, iscălim, hai să iscălim cererea de colectiv”. Cererile erau făcute, trebuia doar ei să semneze cu mâna. „ – Gata, ați iscălit? Hai, măi, întoarce mașina, să mergem să îi ducem înapoi.” (…) Oprea la poartă: „ – Hai, gata, dați-vă jos!” 

Când să se dea jos, tot la ei la poartă s-au dat jos. Și așa ne-a dus cu colectivul. Ne-a speriat pe fiecare.

(dl F.C., n.1926, Dobrotești, jud. Teleorman. Sursa: Muzeul Național al Țăranului Român – Arhiva Etnologică, Caseta 138 A)